There are no translations available.


Este cunoscut faptul ca in majoritatea cazurilor firmele cu un management performant pregatesc foarte bine lansarea noilor afaceri pe piata in cele mai mici detalii. Pentru a-si proteja investitiile facute in cercetare, infrastructura, personal, surse de finantare, marketing managerii acorda o atentie deosebita protectiei proprietatii industriale-intelectuale si anume brevetului sau brevetelor de inventie care stau la baza afacerii , marcii sau marcilor care vor identifica produsele sau serviciile ce urmeaza a fi lansate pe piata, designul produselor sau designul ambietal in care se va promova activitatea, programele de calculator utilizate, know-how-ul ,etc.

Un punct foarte important in strategia afacerii il reprezinta protectia marcilor. Sub acest aspect legea 84/1998 privind marcile si indicatiile geografice prevedea in cadrul procedurilor de inregistrare a marcilor examinarea de fond a acestora in care marcile similare sau identice cu o marca anterioara erau refuzate la inregistrare printr-un Aviz de refuz provizoriu la care solicitantul trebuia sa-si prezinte punctul de vedere.

Desigur acesta reprezenta un filtru al Oficiului de Stat pentru Inventii si Marci impotriva incalcarii unor drepturi anterioare asupra marcilor deja inregistrate. Aceasta procedura insa prezenta si dezavantaje ca de exemplu intarziarea excesiva a procedurilor, emiterea unor refuzuri uneori nejustificate si abuzive, oprirea de la inregistrare a unor cereri de marca pe baza unor marci inregistrate in scop de blocaj ,etc.

Din aceste motive. Oficiile europene au adoptat solutia examinarii marcilor doar in ceea ce priveste motivele absolute de interes public ca : descriptivitatea, moralitatea, interzicerea inregistrarii insemnelor de stat,etc lasand la latitudinea titularului de drepturi aterioare sa depuna opozitie in cadrul procedurii de opozitie dupa publicarea cererii de marca in cazul in care acesta se considera lezat in drepturile sale.

Aceasta solutie a fost adoptata si in legea noastra 84/1998 republicata care a intrat in vigoare incepand cu 10.05.2010 .In acest context devine foarte importanta supravegherea publicarii cererilor de inregistrare a marcilor in vederea formularii de opozitie prin care sa blocam inregistrarea unor marci si patrunderea acestora pe piata daca acestea incalca drepturi anterioare ale titularilor.

Aceasta masura are avantajul de a evita proceduri judiciare ulterioare necesare anularii acestor marci proceduri care sunt putin mai costisitoare mai ales daca aceste marci sunt comunitare sau internationale.Desigur ca in eventualitatea in care nu am uzat de aceasta posibilitate a opozitiei raman valabile si eficiente procedurile judiciare civile si penale conform legislatiei in materie. 


ing. av. Dan Puscasu
Consilie european de brevete si marci.